söndag 20 juli 2014

KROATIEN - RESAN

Klockan ett körde mamma mig och Kim till flygplatsen. Incheckningen gick snabbt och smidigt då man numera checkar in själv och sen bara lämnar in väskan på bagage drop. Vi går direkt till forex och växlar pengar till kroatiska kuna. 1 kuna = 1,3 kr ungefär. När vi sen sitter i gaten och vår boarding tid har passerat så kommer kaptenen och ropar ut att det är lite fördröjningar men att vi måste boarda och lämna gaten inom 27 minuter annars blir vi stående. Så han bad alla att hjälpas åt och ställa sig i rad-ordning, dvs först dom som ska sitta på rad 32, sen 31, 30, 29 etc.
Alla ställde sig genast upp och började fråga runt och inom 5 minuter så stod alla rätt i kön. Efter 10 minuter fick vi boarda och det var så sjukt smidigt, allt bara rullade på. Personalen var också supertrevliga på planet och ropade i högtalarna att det var roligt att se alla så snabba och taggade på att boarda så fort som vi gjorde. Max 10 minuter tog det så satt alla på sin plats och vi kom iväg i tid.

Vi landade vi kvart i sju, på kvällen, i split, en kvart före tidsschemat. Det var en väldigt liten flygplats, allt folk fick knappt plats därinne när man väntade på väskorna.

Vår väskor kom rätt fort, så vi gick direkt ut och fick veta att vi skulle till buss nr 41.
Bussresan tog sedan 1,5 timme och det var så fint att åka längs kusten och lite i bergen. Otroligt fint! Detta land är det första som överraskat mig så här positivt, dock så hade jag inte så höga förväntningar om jag ska vara ärlig. När jag har åkt på charterresa förut så har det varit värre än vad bilderna visat, både hotell och landskap. Dock var det Egypten, men ändå!

Vi kom till hotellet kvart i nio, så vi checkade in och slängde upp våra väskor på rummet och sprang ner till restaurangen innan den stängde kl 21.
Efter det gick vi längs strandpromenaden, det var så himla mysigt. Men del båtar hade spotlights under så det var helt turkost i vattnet. Vi satte oss sedan på en uteservering och tog två öl var, sen gick vi och la oss vid midnatt. Helt slut efter resan.