tisdag 7 april 2015

SESAMSTEKT KYCKLING.

Igår kom linas matkasse igen, men eftersom jag trodde det var söndag så hade jag hunnit gjort makaroner och korv innan kassen kom så idag gjorde jag första rätten. 

Jag gjorde då sesamstekt kyckling med myntatabbouleh och lime. Detta var riktigt riktigt gott, Kim var stormförtjust! Jag blandade dock inte grönsakerna och myntan med bulguren då jag tänkte att Kim inte tycker om det, men det var bara myntan han inte tycker om. 


Ingredienser: 
Bulgur 
Gurka 
Ingefära 
Körsbärstomater 
Lime 
Minutfilé 
Mynta 
Rödlök 
Sesamfrön 
Honung 
Japansk Soja 
Olivolja 
Salt 
Sambal Oelek 
Vitlöksklyftor 

 Gör så här: 
1. Koka 2 1/2 dl bulgur enligt anvisning på förpackningen. När den är klar, lägg i en skål för att svalna. 

2. Finhacka 1 bit ingefära (ca 0.5 dl). Lägg 1 msk av ingefäran i en bunke och blanda ner 2 vitlöksklyftor (pressade), 2 msk olivolja, 1 msk honung, 1 msk japansk soja, 1 tsk sambal oelek och 1 burk (48 gram) sesamfrön. Vänd ner ca 600 g minutfilé. 

3. Grovhacka 1/2 knippe mynta. Finhacka 1 rödlök. Tärna 1/2 gurka och klyfta 250 g körsbärstomater. Lägg allt i en salladsskål. 

4. Tillsätt finrivet skal av 1 lime, resterande ingefära, 3 msk olivolja, 1/2 tsk salt och bulgur (avsvalnad) till salladsskålen. 

5. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek kycklingen 2-3 min per sida, eller tills den är genomstekt. 

6. Skär den använda limen i klyftor och häll upp lite japansk soja i en skål. 

7. Servera sesamstekt kyckling med myntatabbouleh, limeklyftor och japansk soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar