måndag 20 april 2015

FEBER...

Inatt har jag haft feber, svettats och frusit med jämna mellanrum. Haft lite feber även på morgonen, dagen och senast kl 17-18 när jag senast tog tempen. Halsen gör så ont, kan knappt svälja och förkylning känns som att den är på väg.
Så idag jobbade jag hemifrån och blir även hemifrån imorgon.

Linas matkasse kom idag, tack gode gud! Behövde jag inte tänka utan bara börja laga mat. 

Biffstroganoff med ris och paprika på sidan blev det idag. Riktigt enkelt och gott (min standard fras känns det som haha!)


Ingredienser

  • Champinjoner
  • Crème Fraiche
  • Lövbiff
  • Persilja
  • Purjolök
  • Röd Paprika
  • Basmatiris 
  • Dijonsenap 
  • Mjölk 
  • Olivolja 
  • Paprikapulver 
  • Salt 
  • Svartpeppar 
  • Tomatpuré 
  • Vetemjöl 
  • Vitlöksklyfta 
Gör så här:
  1. 1. Koka 3 1/2 dl basmatiris enligt anvisning på förpackningen.
  2. 2. Finhacka 1/2 purjolök och kvarta 250 g champinjoner. Strimla 1 röd paprika och ca 500 g lövbiff.
  3. 3. Hetta upp lite olivolja i en stekgryta och bryn köttet 2-3 min. Lägg över på ett fat.
  4. 4. Fräs lök och svamp hastigt i grytan. Tillsätt köttet och pudra över 1 msk vetemjöl. Krydda med 2 tsk paprikapulver3 msk tomatpuré1 1/2 msk dijonsenap och 1 vitlöksklyfta(pressad).
  5. 5. Rör ner 3 dl mjölk, lite i taget, 1 dl crème fraiche och 1/2 tsk salt. Låt sjuda 4-5 min.
  6. 6. Smaka av biff stroganoff med lite salt och nymald svartpeppar. Strö över 1/2 ask persiljaoch servera med paprika och jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar