onsdag 8 april 2015

INDISK RISPILAFF BIRIYANI.

Idag lagade jag indisk rispilaff biriyani med mandel och broccoli från linas.
Jag skippade dock koriandern och så hade jag lite bacon i. Riktigt enkelt och gott, denna ska jag göra igen snart!


Ingredienser

  • Broccoli
  • Crème Fraiche
  • Flagad Mandel
  • Gröna Ärter
  • Gul Lök
  • Gurka
  • Morötter
  • Mynta
  • Russin
  • Basmatiris 
  • Curry 
  • Malen Ingefära 
  • Malen Koriander 
  • Olivolja 
  • Paprikapulver 
  • Salt 
  • Spiskummin 
  • Tomatpuré 
  1. Gör så här:
  2. 1. Koka 3 1/2 dl basmatiris enligt anvisning på förpackningen.
  3. 2. Gurkraita: grovriv 1/2 gurka. Blanda i en skål med 1 dl crème fraiche och 2 krm spiskummin. Smaka av med lite salt.
  4. 3. Dela 1 broccoli i buketter. Skala och skär 250 g morötter i tunna stavar. Finhacka 1 gul lök.
  5. 4. Hetta upp 4 msk olivolja i en stekgryta och fräs lök, broccoli och morötter 4-5 min.
  6. 5. Tillsätt 1 msk curry1 msk tomatpuré1 tsk spiskummin1 tsk paprikapulver1 tsk malen koriander och 1 tsk malen ingefära. Fräs ytterligare 2-3 min.
  7. 6. Rör ner det kokta riset, 250 g gröna ärter42 g russin och 1 dl vatten. Låt allt koka ihop någon minut.
  8. 7, Grovhacka 1/2 knippe mynta och strö över rispilaffen.
  9. 8. Servera nygjord rispilaff Biriyani med 50 g flagad mandel och gurkraita.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar