torsdag 9 april 2015

KÖTTFÄRSPIZZA MED GETYOGHURT OCH GRILLAD PAPRIKA.

Nu börjar det äntligen likna vår, värmen börjar komma! Idag var det runt 18 grader när solen var framme, så otroligt skönt!

Idag gjorde jag köttfärspizza med getyoghurt och grillad paprika från inas matkasse. Egentligen skulle det vara lammfärs men den gav jag till Qina så tog vi vanlig köttfärs.
Riktigt god var den och kändes fräscht att äta pizza utan massa fett.


Ingredienser

  • Getyoghurt
  • Lammfärs
  • Pizzabottnar
  • Purjolök
  • Röda Paprikor
  • Rucola
  • Schalottenlök
  • Olivolja
  • Salt
  • Sambal Oelek
  • Svartpeppar
  • Tomatpuré
  • Torkad Rosmarin
  • Vitlöksklyftor

Gör så här:
  1. 1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Dela 2 röda paprikor i 8 klyftor. Lägg i en smord ugnsform. Grilla högt upp i ugnen 8-10 min, eller tills den mjuknat och fått färg.
  3. 2. Skiva 1/2 purjolök tunt. Finhacka 1 schalottenlök.
  4. 3. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna. Fräs schalottenlök och ca 500 g köttfärs 2-3 min.
  5. 4. Tillsätt 2 msk tomatpuré2 vitlöksklyftor(pressade), 1 tsk torkad rosmarin3/4 tsk salt, 1-2 tsk sambal oelek, lite svartpeppar (gärna nymald) och 1/2 dl vatten. Fräs 5-6 min, eller tills färsen är klar.
  6. 5. Värm 1 förp pizzabottnar mitt i ugnen 5-6 min.
  7. 6. Bred 1 burk getyoghurt över pizzorna. Fördela köttfärs, grillade paprikor och purjolök över getyoghurten.
  8. 7. Toppa pizzorna med 1 påse rucola och dela pizzorna. Servera ½ pizza per person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar