onsdag 4 februari 2015

OOPSIES.

Imorse vaknade jag med huvudvärk, en sådan jäkla ryggont OCH ont i halsen... Kände bara, nej inte igen! Har ju precis blivit frisk. Så jag jobbade hemifrån idag, vilket betydde att jag fick lite sovmorgon, sov 2 h till ungefär. Det behövdes verkligen och nu känner jag mig bättre, har inte ont i halsen just nu iaf så kanske bara var nått tillfälligt (förhoppningsvis!!). 

Passade på att baka oopsies, dvs bröd utan vetemjöl, imorse också. Dom blev kanongoda! 

Recept på oopsies med mandelmjöl: 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Dela 3 ägg, gulorna för sig och vitorna för sig. Vispa vitorna till ett hårt vitt skum, så man kan vända skålen uppochner utan att det rör sig. Då blir dom fluffiga och fina! (Jag har gjort misstag alla gånger tidigare, vispat alldeles för lite och då blir dom bara platta och tunna.) 

Blanda sedan gulorna med 100gram Philadelphia, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1 dl mandelmjöl, 0,5 tsk salt. Jag har även kardemumma i men man kan krydda som man vill. 

Rör sedan äggviteskummet med den andra smeten försiktigt, inte vispa. Lägg ut 6 klickar på bakplåtspapper och in i ugnen i 10 min. Klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar